Attention

Blog aku merupakan bahasa rojak kalah rojak makanan tuh, kadang-kadang bahasa melayu, lepas tuh terselit British yang vocab, grammar suma terabur dan kadang-kadang tiada langsung dalam DICTIONARY alaf 21 ini.

sila maafkan saya wahai pecinta bahasa sekalian. :D

Wednesday, April 18, 2012

20 Kahwin dan belajar???

Kompang dipalu aish pengantin baru., duduk bersanding habis berpuluh ribu!!!

20 dan apekah kaitan nya?

Sebagai seorang dewi Remaja yang akan meningalkan zaman belasan tahunya kurang dari sebulan... Isu ini sangatlah hebat diperdebatkan dikalangan kaum ADAM dan HAWA ye yang dipertua.Hihi

Kalau bukak FB tuh, serius ayat semua nya jiwang, Lafas sakinah, calon isteri solehah, calon suami soleh, pempuan garang nanti jadi isteri yang lembut, suami macam itu ini. Pening aku duk baca *kena lah baca jugak, tu kan ilmu tu* huhu

Tapi semua itu dipost oleh2 mereka yang seperti aku. Iaitu, pakai dan makan-minum masih ditangung oleh mak dan ayah yang disayangi.
Walhal , sepatutnya kami ini memikirkan akan pelajaran yang diheboh2 kan susah ya amat. migrain aku study ini itu. Stress... tapi setress mana pun lah student itu. Pasti akan bercakap soal ini... Zaujah and so on lah kan.
Tak caya, budak medic mesir selalu kot cter pasal  bakal2 Zaujah..( amik contoh yang mana aku ada kawan jelah kan) Medic ok.. cecari lam dunia nih. Kalau ade yang cakap study medic tuh senang.. meh aku bagi tabik hormat. Yang sesusah itu pun duk ada masa pikir itu semua, cuba lah kau bayangkan yang tak sesusah itu sangat. Lagi lah kan~ time aku cuti nih.. kawan2 aku pun ada post status jiwang2.

aku tahu membina masjid itu sangatlah bagus.. Tapi it will be so annoyed to been always talk about that issue.
Jujur, aku pun jugak fikir kan benda-benda itu semua.. tapi yang lebih difikirkan, adelah nanti degree nak sambung mana,course ape, camne nak improve cgpa, nak kerja ape nak kereta ape. And dapat tak impian nak bawak mak ayah g tanah suci tercapai.

sometime we should hold that best dream to get the best thing in our LIFE.
marriage is such a best dream.. But without any preparation it maybe turn worst.. who knows right (economical issue)

tapi itu semua nya naluri muda remaja,we call that (darah muda) when you turn on 24~25
lelaki lah kan especially, will start think how to improve their economic, buy home, car and save for their money budget for their future family. So they  will work like tomorow is the end of the day, workholic habis. Time sekarang nih boleh lah fikir kahwin 24 jam.. Once kau nampak, kawan yang sebaya kau dah kerja and ada good car semua, time tuh lah ko akan fikir macam2 pasal pekerjaan and end up after 1~2 year kerja baru kau start balik isu kahwin nih.

Tapi kalau hawa.. we start to think seriously bila umur dah 24~25 itu. Itu standard umur untuk hawa menamatkan zaman bujang senang mereka.. So that time, kalau kau minta kahwin kat mak ayah insyaAllah tak akan lah sesukar impian kau nak kahwin umur 2o even time tuh kau student, Cos u know why, that time kau maybe student tahun akhir. So ok lah, mak ayah mana yang tak nak tengok anak mereka bahagia., but hold dulu ye. Whent the time right, there you go.

so isu 2o and kahwin nih sebab rasanya lah, kite terlalu stress study and bila nampak ade yang senior2 dah kahwin and  sweet2 je mereka itu, maka kehidupan cuba pikir (wah kan best dah kahwin, senang je, hidup aman bahagi dan sentosa)

ouh aku tegaskan aku tak larang kahwin muda, sebab itu yang ditutntut.
sebab kahwin nih pun antara perkara yang rasulAllah suruh segerakan, dimana ayat nya berbunyi, segerakan lah pernikahan gadis apabila telah bertemu calon yang sesuai untuknya. *lagu tu lah kot bunyinya*

Kahwin itu indah, dua hati jadi satu, tapi prepare dulu tanggujawab yang akan dipikul.
Untuk adam, boleh kamu pimpin hawa untuk ke syurga, boleh kamu menjadi imam yang baik yang mengasihi dan menegaskan die terhadap apa yang dilarang, boleh kamu beri die keselesaan.

untuk hawa, mampukah kamu nak menjaga kebajikan suami kamu, hartanya, maruahnya, dan segalanya selagi tidak melangari syariah.

if u are confidence than go on
if not make properly preparation for that ok.

jangan terburu-buru kerana cinta dunia, peganglah cinta Illahi, insyaAllah kite dapat kedua-duanya. Amin

Sape je yang tak nak rasa macam NI???
hihi
mana yang baik datang dri Allah,
and yang lemah itu semua datang dri diri yang kerdil ini.

No comments:

Post a Comment